I've never forgotten about you even for a single day
♥ ALHAMDULILLAH YA RABB . May ALLAH send me to Uthmaniah earth safely.♥

bercinta, mengurat dan berkapel…

Assalamualaikum .
Aku baru menjumpai comment orang berkaitan dengan hukum bercnta di > cintadearhaniey <

Sebelum terlanjur..baik kiter sama2 paham dulu apa yang dimaksudkan dengan bercinta, mngurat dan berkapel…
apa itu kapel, bagaimana yang dimaksudkan dengan bercinta berlandaskan syariat, bagaimana pula cara terbaik untuk mengurat tanpa melanggar batas2 agama..tak mengurat tak bercinta, tak bercinta taklah berkapel..betul ke?

actually pada saya bergantung pada diri sendiri. mengikut kebanyakan pendapat ulama’ memang kapel tu haram. tapi kapel yang camne?kal0 kapel sampai wat kita tak malu ngan Allah nak ikut perintah Dia,buat kita lalai dalam mengingatiNya, sampai time s0lat pun leh kenang2 kat si dia,2 yang dikatakan haram. kiter ni bukan sebaik, semaksum para nabi dan rasul Allah yang dijamin di sisi Allah. kita insan banyak kekurangan dan kelemahan. hati sentiasa berbolak-balik. iman pun turun naik setiap masa.

yang penting usaha dan tawakal.cuma masalahnya sekarang kebanyakan dari kiter cuma teringin nak berkapel sebab orang lain pun berkapel. sekadar nak merasa kehangatan berkapel – bukan bercinta. cinta yang sebenar sentiasa menjaga kebaikan, maruah pasangannya. agamanya dipelihara.nafsu ditahan. impian bersatu di dalam redha Allah sentiasa dipegang setiap masa.

betul, memang dalam tempoh solo ni kita dituntut untuk wat pilihan sebaik mungkin. tapi apa salahnya jika kita berserah pada Allah. jangan letak harapan. xnak jz nak cuba2. kunun nak try test dulu kapel ngan orang ni camner, pastu ngan orang tu pulak, tak serasi, putus masuk line orang sana pulak…apalah salahnya bila jumpa seseorang, ada feel plak 2, cubalah ‘tanya’ Allah. sebab Dia yang tahu apa yang terbaik untuk kita. sebab Dia yang ciptakan jodoh untuk kita. kiter poyo suker camner pun tapi kalau Allah gtau xyah berangan la..2 bukan jodoh korang..memang takyah berangan la korang. 2 yang sampai frust tonggeng2 2.sebab kita langsung tak berbalik pada Allah.nak bercinta, bercinta la..tapi pada2 la. jangan lupa Allah..2 je..

[ cr : as tagged @ cintadearhaniey ]
Thankyou for reading :) Give me some advice .

0 give some word:

Post a Comment

comment a good thing ok.